Cum poți trece de la frica de apă la înot de plăcere?

Cum poți trece de la frica de apă la înot de plăcere?

Din păcate frica de apă nu se poate trata în vreun fel. Trebuie doar să o conștientizezi și să o combați cu multe ore de exercițiu. Dar, savurând fiecare mică victorie, ai șanse destul de mari să transformi înotul într-un sport preferat. Cum sună asta? Să ajungi de la un ”eu nu intru în apă!” la ”cine merge să înoate?”.

Firesc, teama poate fi evaluată la fiecare individ în parte. Unii se ating de apă doar dacă e vorba de spălat. Alții au demonii lor, ceva mai mici, dar nu reușesc să scape de ei. Ce înseamnă frica de apă până la urmă? Senzația permanentă că te îneci. Că apa complotează împotriva ta și vrea musai să te atace. Că valurile mușcă din tine. Că nu te poți scufunda pentru că te vei duce ca un bolovan la fund… Asta ar fi definițiia mea, după câteva decenii cu frică de apă. Dar probabil că îți dai seama cel mai bine că ți-e frică atunci când stai pe marginea unei piscine cu apă limpede, călduță, și încă te mai întrebi dacă să intri sau nu!

Sfaturile care vor urma vin din experiența adunată în primul an de lecții, experimente și încercări. Te voi încuraja – printre toate rândurile – să îți învingi teama și prejudecățile. S-ar putea să rezulte, la final, o mare poveste de iubire.

Documentarea

Află ce bazine ai în orașul tău, informează-te despre program, tarife, lecții de înot și de unde îți poți cumpăra echipament. Stabilește-ți un deadline pentru că altfel vei avea mereu tendința să amâni. Iar amânările nu aduc nimic mai simplu sau mai bun. Mergi la o singură oră, de probă, dacă ai la dispoziție mai multe opțiuni și vrei să le diferențiezi. Alegeți ziua (sau zilele) în care urmează să mergi la înot. Recomandaea mea ar fi să le fixezi în timpul săptămânii căci în weekenduri vei găsi mereu pretexte să lipsești.

Echipamentul

Nu îți cumpăra lucruri costisitoare. Prin magazinele Auchan, Careffour, Selgros și, mai ales, în Decathlon găsești ochelari, cască și costume de baie la prețuri foarte mici. Ia-le pe astea întâi iar mai târziu, dacă te ții de treabă, te poți recompensa cu echipament mai bun. Pe lângă cele menționate mai sus vei mai avea nevoie și de: un halat sau prosop mare de baie; un prosop mai mic pe care să ți-l pui pe cap – opțional; papuci din plastic/spumă – îi poți folosi pe cei care ți-au rămas din sezonul de vară; gel de duș; o pungă în care să îți pui toate elementele ude, după înot. Îți recomand să ai o geantă sau un rucsac anume pregătit pentru mersul la bazin și să îți pui la loc în el toate lucrurile, după ce s-au uscat. Astfel vei evita să te trezești mereu că ai uitat ceva acasă.

Cu sau fără profesor?

Cred că asta ar fi una dintre întrebările cele mai importante, nu? Știu, avem cu toții acel prieten binevoitor, chiar priceput, care ne arată vara, la mare, cum e treaba cu înotul. Însă la bazin am aflat că este mai simplu să înveți pe cineva de la zero, decât să încerci să repari ceea ce a învățat greșit mai înainte. Așadar: categoric cu un profesor. De ce? Un instructor bun (așa cum a fost Vali a noastră, mulțumim!!) va avea o abordare personalizată pentru fiecare elev în parte. Îți va vedea fricile și te va ajuta pas cu pas să scapi de ele. Îți va explica unde greșești, dacă ești prea încordat, ce poți încerca acasă și multe amănunte la care nici nu te gândești. Te va ajuta uneori de pe margine sau din apă și te va provoca întotdeauna să înveți ceva nou. În plus, atunci când ai un profesor ești ceva mai conștiincios.

Pașii mici sunt cei mai importanți

Orice vârstă ai avea, te numești începător. Probabil că vei intra în bazin cu o centură care să te ajute să plutești. Și/sau vei avea o baghetă sau o plută. Indiferent de numărul accesoriilor cu care te scufunzi în apă, teama nu pleacă nicăieri. Așa că învață să te împrietenești cu apa prin fiecare gest. Dă din mâini și din picioare, observă interacțiunea ta cu apa, relaxează-te și respiră adânc. Primele exerciții vor fi la marginea bazinului, vei învăța să îți ridici picioarele deasupra apei și să le miști alternativ. Ține minte senzația asta, pe cât de greu este la început pe atât de simplu va fi mai târziu! Dacă ai răbdare, notează-ți orice lucru mărunt învățat la fiecare curs. Pentru că prima lungime de bazin, indiferent cum o faci, este printre cele mai prețioase experiențe.

Răbdare, Relaxare, Respirație

Cei 3R fără de care nu poți învăța înotul. Cred că în primele două luni nu am evoluat prea mult. Profa mi-a mărturisit că era convinsă că voi renunța. Scopul meu personal nu era însă să învăț foarte rapid să înot, ci să mă descotorosesc de frici. Aici ajută respirația în apă, scufundările, pluta, coborâtul pe scară și alte tehnici care sunt mai degrabă sedentare. Să le explic * La marginea bazinului, te întinzi pe apă, miști din picioare ca să plutești, tragi aer în piept și apoi bagi fața în apă. Scoți aerul ușor pe nas sau pe gură și observi cum ies bulele. Cele mari înseamnă că ai scos aerul prea repede – ăsta e avantajul de a vedea sub apă * Când îți faci curaj să te scufunzi – la marginea bazinului, tragi aer în piept și te bagi cu totul în apă. După ce scoți ușor cea mai mare parte a aerului te tragi deasupra apei. După un timp vei descoperi că ieși singur(ă) la suprafață * Pluta începătorului se face întinzându-te pe apă în țimp ce te asiguri cu o mână de marginea bazinului * Coborârea pe scară se face tot din poziție orizontală, întins pe apă, trăgând aer în piept și coborând cu mâinile pe trepte (doar dacă te poți ține de ele!) sub nivelul apei * Cu siguranță mai sunt și alte exerciții pentru începători, pe care ți le vor recomanda profesorii, dar nu uita: răbdare, relaxare și respirație – în apă și deasupra ei.

Research, lectură și gimnastică

Ambiția te va trimite acasă să studiezi de ce anume nu îți iese o mișcare. Nu te împotrivi! Pe internet găsești o sumedenie de articole, imagini și filmulețe explicative care ți-ar putea fi de folos. Desigur, nu există rețeta magică pentru învățare, dar s-ar putea să găsești pontul perfect pentru a reuși ceva anume. Experiența altor oameni este foarte prețioasă și te va scuti de ceva ore de chin, așa că profită de tehnologia la care ai acces. În plus, caută exerciții ușoare care să îți tonifieze grupele musculare unde simți că ai deficiențe – mâini, picioare sau ambele. Dacă le faci chiar și o dată pe săptămână tot îți vor fi de folos.

Bucură-te de fiecare victorie

Nu te simți jenat(ă) să povestești tuturor că ai avut curajul să intri în apă fără centură sau că ai înotat timp de patru mișcări de brațe. Oamenii te vor încuraja să mergi mai departe și poate că îi vei inspira și pe alții să se apuce de înot. În plus, din victoriile astea mici se construiește una mare.

Încearcă să te privești

Primul pas este să îți contientizezi mișcările, să îți dai seama de fiecare dată ce faci diferit și, mai ales, să vezi pe unde își mai bagă coada frica. Apoi caută pe cineva care să te filmeze – profesorul, un coleg de bazin sau ia un prieten cu tine. Chiar dacă în apă te simți ca un delfin, după ce vei vedea filmarea nu vei mai avea aceeași părere. Dar este foarte util să te analizezi și să îți corectezi la timp mișcările.

Învață, învață

Deși mă trece un fior numai cât zic asta, vei avea de învățat cu fiecare gură de apă pe care o înghiți, cu fiecare ezitare, când te scufunzi, când te agiți. Vei avea zile mai bune și zile foarte grele. Avantajul orelor de înot este că nu te poți gândi la nimic altceva. Față de aerobic, să zicem – unde dai din mâini și din picioare și te gândești la job – aici ești 100% prezent(ă). Așa că profită de asta pentru a vedea mereu unde greșești. Ai înghițit apă multă? Nu-i nimic, tușește bine și gândește-te unde greșești. Ai un cârcel? Prea multă încorcare. Ți-e teamă să te desprinzi de margine? Du-te la mijloc 🙂

Nu merge la bazin cu stomacul plin

Calculează-ți mesele în așa fel încât să mănânci cu maxim o oră înainte de înot. Și nu foarte copios, ci mai degrabă energizant. Oricum, îți va fi foarte foame după! Mâncatul înainte de înot îți poate cauza reflux gastroesofagian sau o stare de greutate și disconfort. Deci focalizează-te mai degrabă pe alimente care să îți dea energie și nu uita să te hidratezi, chiar dacă urmează să intri în apă.

Aș putea povesti încă destul de mult despre ce înseamnă înotul pentru începători. Dar mă opresc aici, adăugând doar un ultim sfat: să îți cauți motivația personală înainte să te apuci de asta. Pentru un mare fricos, înotul a fi un proiect important. Atât eu cât și tu ne-am dori să îți iasă și să te poți bucura apoi de beneficiile multiple ale acestui sport în apă. Pentru că nu îți pot explica în cuvinte cât de minunat este să faci 40 de lungimi de bazin (scurt!) într-o oră sau să te bălăcești în mare și să admiri meduzele trecând pe sub tine.

2 Replies to “Cum poți trece de la frica de apă la înot de plăcere?”

  1. Îmi place cum ai descris experiența. De curând mi-am invins și eu aproape complet frica de apa. Mai avusesem o tentativa acum câțiva ani însă am renunțat după 8 ședințe. Acum am 7 luni de când merg la bazin, in fiecare săptămâna, și o fac cu entuziasm de fiecare data pentru ca a ajuns sa îmi placa foarte mult și micile progrese pe care le observ ma motivează si mai mult. Eu una mi-am spus ca la bazin e bine sa fiu cât mai curajoasa și sa încerc cât mai multe lucruri pentru ca pe de-o parte la bazin ești in deplina siguranța supravegheat de antrenor și pe de alta parte el te poate corecta și îndruma astfel încât progresul devine foarte rapid. Chiar dacă a venit frigul mersul la bazin rămâne o plăcere și aștept cu nerăbdare vara in care nu voi mai fi un simplu spectator la piscina.:)

    1. Andreea, am așa un zâmbet mare. Mă bucur nespus că mai sunt și alte persoane care simt la fel. Eu una reușesc să respect mai bine programul de mers la bazin în anotimpul rece, când am mai puține chestii de făcut. Plus că da, este nemaipomenită senzația să înveți iarna și să te poți bălăci vara, ca restul lumii. Spor la exersat mai departe și felicitări că ai avut ambiția de a-ți învinge fricile!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.